Παρασκευή 4 Δεκεμβρίου 2009

غیاث الدین ابو الفتح عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری

Φίλοι σαν κάνετε συνάντηση το Φίλο θυμηθείτε.
Όταν ευτυχισμένοι πίνετε κι έρθει η σειρά μου
γυρίστε το ποτήρι ανάποδα.

Ο Ομάρ Καγιάμ (Ghiyās od-Dīn Abul-Fatah Omār ibn Ibrāhīm Khayyām Nishābūrī ) ή Omar Khayyam πέθανε σαν σήμερα το 1131μ.Χ. ή κατά το ισλαμικό ημερολόγιο Hijri A.H. (Islamic) στις 7 Muharram 526 στην ιδιαίτερη πατρίδα του, τη Νισαπούρ, όπου βρίσκεται και το μαυσωλείο του.
Ήταν Πέρσης ποιητής, φιλόσοφος, μαθηματικός, αστρονόμος και δάσκαλος σούφι. Ασχολήθηκε με την άλγεβρα και την ευκλείδεια γεωμετρία, και συνέβαλε στην κατανόηση της θεωρίας των παράλληλων γραμμών. Γύρω στο 1074 εγκατέστησε αστεροσκοπείο και συνέταξε κατάλογο με ουράνια σώματα.

Μια και ήταν γερό ποτήρι πολλά ποιήματά του μιλούν γι' αυτό και το κρασί:

Συ που κρατάς μαζί μου το ποτήρι

Αυτοί που πέρασαν πριν από μας συμπότη
κοιμούνται τώρα μες στη σκόνη
                                                 της περηφάνειας τους.
Πίνε κρασί. Κι άκου από μένα την Αλήθεια:
Όλο αυτό που είπαν, το κρατούμε, μες στα χέρια
     μας, συμπότη.

Αν ο σοφός δεν πιεί κρασί

Ναι το κρασί απαγορεύεται. Μα εξαρτάται
από το ποιος το πίνει, πόσο πίνει και με ποιον.
Όταν αυτοί οι όροι τηρηθούν, πες μου στ' αλήθεια
αν ο σοφός δεν πιεί κρασί, ποιος θα το πιεί;

Το αίμα του εχθρού

Πίνω κρασί. Κι ακούω να λένε δεξιά κι αριστερά:
" Μην πίνεις, είναι αντίθετο στην πίστη ".
Και τώρα που γνωρίζω εγώ πως το κρασί είναι αντίθετο στην πίστη λέω:
" Μα το Θεό αφήστε με να πίνω
το αίμα του εχθρού μου είναι δίκαιο να το πίνω ".

Είμαι

Η κάθε κλίκα λέει για μένα τα δικά της' μα εγώ
είμαι ο εαυτός μου, είμαι
ακριβώς
αυτό που είμαι.


                     Στην υγειά σου Ομάρ Καγιάμ!

τα στοιχεία από την Βικιπαίδεια, τα ποιήματα από το βιβλίο "Μυστικοί της Ανατολής" του Γιάννη Υφαντή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου