Kληρονόμησα δύο από τους πιο φοβερούς εχθρούς της ανθρωπότητας – την κληρονομιά της φυματίωσης και της παραφροσύνης – η ασθένεια, η τρέλα και ο θάνατος ήταν οι μαύροι άγγελοι που στάθηκαν στο λίκνο μου.Ενώ επηρεάζεται καλλιτεχνικά από τους μεταῑμπρεσσιονιστές, ο Μουνκ είναι συμβολιστικός σε περιεχόμενο, απεικονίζοντας μια κατάσταση του μυαλού παρά μια εξωτερική πραγματικότητα. Δεν αποσκοπούσε στην απεικόνιση μιας τυχαίας στιγμής της πραγματικότητας, αλλά σε καταστάσεις που υπάρχει έντονο συναισθηματικό περιεχόμενο και εκφραστική ενέργεια. Υπολόγιζε προσεκτικά τις συνθέσεις του για να δημιουργήσει μια ανήσυχη, τεταμένη ατμόσφαιρα.
Στη δεκαετία του '30 και τη δεκαετία του '40, οι Ναζί θεώρησαν τα έργα του "εκφυλισμένη τέχνη" και αφαίρεσαν τη δουλειά του από τα γερμανικά μουσεία. Ο Μουνκ πληγώθηκε βαθιά, καθώς είχε αρχίσει να αισθάνεται τη Γερμανία σαν την δεύτερη πατρίδα του.
Έχτισε ένα στούντιο και ένα σπίτι σ' ένα κτήμα στο Όσλο, όπου και πέρασε τις τελευταίες δεκαετίες της ζωής του. Πέθανε εκεί στις 23 Ιανουαρίου του 1944, έναν μήνα μετά από τα 80ά γενέθλιά του.
Από το σάπιο σώμα μου θα ανθίσουν λουλούδια και θα είμαι μέσα τους και αυτή είναι η αιωνιότητα.
Για τον περίφημο πίνακά του Η κραυγή -Shrik, αρχικά Der Schrei der Natur [Η ΚΡΑΥΓΗ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ]), σ'ενα απόσπασμα από το ημερολόγιό του (22 Ιανουαρίου 1892)- έγραψε:
"Περπατούσα σε ένα μονοπάτι με δύο φίλους, ο ήλιος έδυε. Ξαφνικά ο ουρανός βάφτηκε κόκκινος στο χρώμα του αίματος. Σταμάτησα, αισθανόμουν εξουθενωμένος και ακούμπησα στο φράχτη. Παντού αίμα και πύρινες φλόγες πάνω από τα γκρίζα φιόρδ και την πόλη. Οι φίλοι μου συνέχισαν το δρόμο τους. Εγώ έμεινα εκεί ανήσυχος. Και αισθάνθηκα μια κραυγή άπειρη να φτάνει σ' εμένα μέσα από τη φύση"…
οι πίνακες: Η κραυγή(1893), Η Μαντόνα(1894-1895), Ο Θάνατος του Μαρά(1907)
τα στοιχεία και οι εικόνες από την Βικιπαίδεια και την Wikipedia.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου